Lief zijn is goed – maar je werk mag beloond worden

Na jaren in dit mooie vak zie ik iets terugkeren in veel salons – iets dat goed bedoeld is, maar ons als professionals uiteindelijk tekortdoet. Het gaat over onze behandelprijzen. Meer specifiek: het ongemerkt geven van ‘extra’ behandelingen, zonder daar vooraf over te communiceren met de klant.

Een voorbeeld dat velen zullen herkennen: iemand komt binnen voor een Gellak-behandeling. Maar jij ziet meteen dat de nagels droger zijn dan gemiddeld, of dat de nagelriemen wel wat aandacht kunnen gebruiken. Dus wat doe je? Je pakt automatisch je tools erbij en geeft een mini-manicure, want je wilt kwaliteit leveren. Of je merkt dat een versteviging eigenlijk beter zou zijn voor het resultaat – dus je doet dat er “even” bij.

Dat zit in ons: we willen het mooiste resultaat, we zijn perfectionistisch en klantgericht. Maar daar schuilt precies het probleem. Want alles wat je extra doet, kost ook extra tijd. En tijd is in onze branche letterlijk geld.

Wat ik vaak zie – en zelf ook heb moeten leren – is dat we niet altijd goed communiceren *vooraf*. We geven een luxere behandeling, maar rekenen niet door. Of we hebben ineens tien minuten vertraging voor de volgende klant, omdat we ‘toch nog even’ iets extra’s deden. En uiteindelijk voelt het voor jou alsof je achter de feiten aanloopt.

Daarom wil ik je aanmoedigen – en mezelf eraan blijven herinneren – om eerlijk te zijn. Naar jezelf én naar je klant. Zie je dat een manicure of versteviging het resultaat sterk zou verbeteren? Top! Maar geef het aan. Leg het uit. En laat de klant kiezen: "Ik zie dat je nagels gebaat zijn bij wat extra versteviging, dat zorgt voor een mooier én langer houdbaar resultaat. Dat kost wel wat extra tijd en een kleine meerprijs van X euro. Vind je dat goed?"

Je klant zal het waarderen. Niet alleen omdat je eerlijk bent, maar ook omdat ze het gevoel krijgt dat ze bewust kiest voor kwaliteit. En jij behoudt de rust, de balans in je planning én de juiste waardering voor je werk.

Want uiteindelijk draait het daarom: jouw expertise verdient het om erkend én beloond te worden.

Liefs,

Emmy Klos


laat een reactie achter

Deze site wordt beschermd door hCaptcha en het privacybeleid en de servicevoorwaarden van hCaptcha zijn van toepassing.