De keerzijde van groei, hoe de consumentenmarkt de balans verstoorde

In de bijna 33 jaar dat ik actief ben in de nagelbranche, heb ik heel wat ontwikkelingen van dichtbij meegemaakt. Maar de afgelopen jaren springt er iets uit: de ongekende groei van de consumentenmarkt. Nagels zijn populairder dan ooit, en dat zie je overal terug in salons, op social media, in drogisterijen én aan de keukentafel. Maar waar groei is, ontstaan ook nieuwe uitdagingen. En die uitdagingen kunnen we niet langer negeren.

Doordat het aanbod van nagelproducten toegankelijker is dan ooit, zijn steeds meer mensen zelf aan de slag gegaan. De drempel om ‘iets met nagels’ te doen is lager, maar de kennis die daarvoor nodig is, is dat helaas niet. Kwalitatieve salonproducten worden vaak vervangen door goedkopere alternatieven. Merken en systemen worden zonder inzicht gemixt, ingrediëntenlijsten worden genegeerd, en er wordt gewerkt met lampen die onvoldoende uitharden.

En precies daar zit het probleem.
Een allergie of huidreactie ontstaat meestal niet zomaar. Het is vaak het gevolg van een combinatie van onjuiste toepassing, ongeschikte apparatuur en een gebrek aan kennis over de werking van ingrediënten. TPO (Trimethylbenzoyl Diphenylphosphine Oxide), bijvoorbeeld, is zo’n stof die steeds vaker in het nieuws komt. Niet omdat het op zichzelf onveilig is, maar omdat het verkeerd wordt toegepast vaak buiten de salon, zonder de juiste begeleiding of opleiding.

Wat veel mensen niet weten, is dat een mooi resultaat op de nagel slechts een klein deel is van het geheel. Het draait om de juiste techniek, veilige producten en voldoende kennis van zaken. Als één van die onderdelen ontbreekt, wordt het risico op schade ineens heel reëel.

Als trainer én leverancier vind ik het mijn verantwoordelijkheid om hierin het verschil te blijven maken. Via onze opleidingen zorgen we ervoor dat nagelstylisten niet alleen met de beste producten werken, maar ook echt begrijpen wat ze doen – en waarom dat belangrijk is.

Mijn missie is simpel: kwaliteit boven alles.
In producten, in technieken én in educatie. Want alleen dan kunnen we deze branche op een gezonde en professionele manier verder laten groeien.

Liefs,

Emmy


laat een reactie achter

Deze site wordt beschermd door hCaptcha en het privacybeleid en de servicevoorwaarden van hCaptcha zijn van toepassing.